02
Dec
06

Aku dan Bintang

*sebuah puisi*

AKU DAN BINTANG
(DI RELUNG ASA)

Aku rindu pelabuhan ratu
Setiap perjalanan itu aku rindu

Bahkan aku rindu setiap saat
Ketika hati berlabuh di batas air

Aku sangat rindu setiap patah ikrar
Setiap tegukan
Setiap hasrat
Setiap nafas
Setiap lenguhan
Setiap riang tawa
Setiap tangisan
Setiap pengakuan
Setiap harapan
Setiap angan

Aku rindu mengambil batu dan kerikil
Supaya dapat kau lemparkan setinggi kau mau
Aku rindu melihat hati ini menelanjangi mu
Supaya kau melayang dari dasar danau

Aku rindu lamunan masa depan cerah, sebuah pengharapan lalu
Yang tergores di permukaan pasir
Kini telah terhapus ombak

Kenangkanlah goresan yang tergulung itu
Yang sempat diikrarkan saat matahari jingga
Dikenang bintang seiring sinarnya

Supaya setiap rindu kita terobati dan nyata

-dimaskusuma-


1 Response to “Aku dan Bintang”



Leave a Reply

